IKONINIŲ NIKE AIR FOAMPOSITE ONE KEDŲ ISTORIJA

Didžiausius pardavimus skaičiuoja kedai, kurie yra gana paprasti ir įtinka daugumos žmonių skoniui. Su tokiais kedais niekada neprašausi ir juos lengva pritaikyti prie įvairaus stiliaus rūbų. Visgi ne visi mes esame vienodi ir ne visiems tai kas paprasta ir populiaru yra tinkama. Juk kartais norime būti išskirtiniais, kartais norime kažko kas nematyta ir kartais norime apsiauti kažką, kas nėra lengvai pritaikoma prie outfit‘o, tačiau jei pavyksta viską suderinti – jautiesi lyg ant sparnų. Būtent tokie ir yra Nike Air Foamposite One, kuriuos nėra lengva priderinti prie kasdieninės aprangos, tačiau tai kedai su gilia istorija, kuriuos pasirinks tik išskirtinio skonio savininkai, nebijantys gatvėje atrodyti išskirtinai ir ryškiai.

Nike Air Foamposite One kedus prisimena daugelis trisdešimtmečių ir vyresnių žmonių, kurie turėjo galimybę gyvai stebėti Michael JordanScottie PippenShaquille O’NealAnfernee “Penny” Hardaway ar daugelio kitų to laikmečio žaidėjų pasirodymus krepšinio aikštelėje. Visi šie krepšininkai turi po atskirą lapą krepšinio istorijoje ir daugelis juos atsimena iki šiol, tačiau istorija toks dalykas, jog po kažkurio laiko ji tampa lyg padengta dulkėmis ir vis rečiau prisimename šias pavardes. Visgi kedai kuriais jie avėjo leis jų pasiekimų niekada nepamiršti. 

Nike krepšinio dizainerio Eric Avar galvoje gimė idėja: „O kas būtų, jei panardintume pėdas į skystį vonioje, tas skystis idealiai apgaubtų mūsų pėdas, sutirštėtų ir su šia unikaliai susiformavusia mase ant kojų galėtume eiti žaisti krepšinį?“. Tai buvo visiškai naujas konceptas ne tik sportinėje, tačiau ir bet kurioje kitoje avalynėje, todėl nors idėja buvo jaudinančiai įdomi, bet ne vieną kartą ji galėjo nutrūkti dėl to, jog technologų komanda atsidurdavo aklavietėje. Galbūt tai galėjo nutikti kurioje nors kitoje kompanijoje, tačiau Nike yra lyg sinonimas inovacijoms, todėl kiekvieną dieną jie galvojo netradiciškai ir kūrė naujus konceptus netgi pasitelkdami į pagalbą kitas įmones. Viena tokių įmonių tapo Pietų Korėjos milžinė Daewoo, kuri geriau žinoma kaip automobilių ir elektronikos gamintoja. Ši kompanija padėjo sukurti galutinę medžiagos formulę ir gautą skystį supylę į $750,000 kainuojančią formą, pakaitino reikiamoje temperatūroje bei pagamino pirmuosius Foamposite kedus.

Tai tapo pirmieji „nulieti“ kedai, o jiems kurti panaudota ne tik ypač brangi liejimo forma, tačiau ir ypač brangios medžiagos tokios kaip anglies pluoštas. Amortizaciją šiuose keduose garantavo po visu padu paslėpta siaura Zoom oro pagalvė, kuri ne tik apsaugo krepšininkų pėdas nuo smūgių, tačiau tuo pačiu dėl savo siaurumo leidžia žaidėjui gerai jausti parketą. Nors batų koncepto įkvėpimas kilo iš vandens takumo, kuris prisitaiko prie įvairių formų kūnų ir netgi žiūrint į batus galima rasti dizaino elementų kurie galėjo būti įkvėpti šio skysčio, tačiau kaip pats dizaineris sako, šių kedų forma ir linijos kilo iš… vabalų. Būtent vabalų sukietėję antsparniai bei tvirtas egzoskeletas tapo Nike Air Foamposite One kedų dizaino įkvėpimo šaltiniu.

Visas šis kūrybos procesas užtruko daugiau nei tris metus, o jau turėdamas krepšyje naująjį modelį, dizaineris susitiko su krepšininku Penny Hardaway aptarti jo dabartinius nešiojamus kedus ir ateities planus. „Pokalbiui einant į pabaigą, Foamposite buvo paskutiniai kedai likę gulėti atsineštame krepšyje, kurių aš net neplanavau rodyti, tačiau Penny pastebėjus, jog dar kažkas liko, jis paklausė „O kas ten?“. Jam paprašius, juos ištraukiau ir parodžiau. Hardaway kedus apžiūrinėjo iš visų pusių ir pasakė: „Tai yra tai, ko noriu. Aš noriu kad tai būtų mano sekantis vardinis modelis.““ – pasakojo Eric.

Būtent tą akimirką buvę tik kaip konceptas Nike Air Foamposite One kedai tapo realybe. Visgi dizainerio nenoras rodyti kedų per susitikimą iki šiol pasakojamas taip, kad šį modelį Eric Avar kūrė ne jam, o kitai to meto superžvaigždei Scottie Pippen. Todėl tik dėl Penny noro viską pamatyti ką turėjo Avar krepšyje, ant kedų atsirado ne Scottie vardas, tačiau 1 Cent logotipas.

Tačiau net ir po to, kai Foamposite One kedų vardas buvo susietas su Penny Hardaway vardu, šis krepšininkas nebuvo pirmasis pasirodęs su jais ant krepšinio aikštelės parketo. 1997 metais kovo 23 dieną, prasidėjus NCAA kovo karštinei, Arizona Wildcats gynėjas Mike Bibby tapo pirmuoju krepšininku apsiavusiu Foamposite One kedus oficialiose rungtynėse. 

Nike darbuotojas atėjo pas mus į komandą ir rodydamas į Nike Air Foamposite One kedus pasakė „šie kedai nėra jūsų komandos spalvų ir jie dar nėra išleisti, tačiau jei norite, galite juos avėti“. Būdamas tikras sneakerhead‘as neketinau praleisti tokios progos ir apsiavęs juos išbėgau į aikštelę. Penny dėl to man nieko nėra sakęs, tačiau iš Nike aplinkos teko išgirsti, jog jam nepatiko, kad aš su jo kedais debiutavau anksčiau už jį patį.“ – prisiminimais dalijosi Mike Bibby.

Po keletos dienų, Madison Square Garden arenoje, Foamposite kedai debiutavo ir NBA aikštelėje ant Anfernee “Penny” Hardaway kojų bei greit susilaukė susidomėjimo ne tik iš daugybės jo fanų, tačiau ir iš NBA vadovybės, jog keduose yra per daug mėlynos spalvos ir jie nesuderinami su krepšininko atstovaujamos Orlando Magic komandos mėlynai juoda spalvų aprangos. Todėl vėliau Penny rungtynėse pasirodydavo su juodu markeriu šonuose nupieštomis juostelėmis.

Foamposite buvo vertinami ypač prieštaringai ir šis išskirtinis bei futuristinis modelis daugeliui kėlė ne pačius šilčiausius jausmus, o dar ir tapę vienais brangiausių to metų kedų, kurių kaina siekė net $180 (kai tuo tarpu tais pačiais metais pasirodę tryliktieji Michael Jordan vardiniai kedai tekainavo $150), greitai nukeliavo į išparduotuvių lentynas pasidabinę didelėmis nuolaidomis. Maža to, Nike netgi sunaikino brangiąsias kedų gaminimo formas, kainavusias $750,000 kadangi netikėjo, jog šie kedai kada nors ateityje bus pagaminti iš naujo. Visgi kokia ironija, prabėgus dešimtmečiams po jų sukūrimo, kedai vis dar gyvi, tapę ikonomis, įkvėpę daugelį kitų siluetų, patys tapę bendradarbiavimo su kitais brand‘ais objektais, nešioti daugybės pasaulio žvaigždžių ir vis dar ypač laukiami daugelio pasaulio sneakerhead‘ų.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *